lite om musik och sådant

 
Har fått en jättecrush på Katie Stelmanis aka frontfigur för Austra efter att jag:
1. Lyssnat 33458 gånger på både Austras första och senaste album. Katie sjunger som en gudinna.
2. Sett dem live och insett hur jävla cool Katie är. Hon har sådan utstrålning!!
3. Läst bland annat den här artikeln. Så klok och vettig och bra människa! Lite extra bra för att det är exakt såna som Katie som måste ta mycket utrymme, ta plats och höras. Det känns kanske extra viktigt just nu. Vi behöver fler (tjejer) i musikbranschen som ifrågasätter, skiter i normer och osynliga lagar och bestämmelser (skapade av priviligerade vita män) och bara kickar ass, precis som Katie gör. Och the Knife och Grimes och Savages osv.
 
 
Det är nog mycket därför jag kommit att dras mer och mer till sådan musik som är nämnd ovan, det vill säga mycket elektroniskt, skapat helt och hållet av girls. För trots att jag älskar hardcore, post-punk/rock och viss metal går det inte att komma ifrån det faktum att dessa genrer är så jävla mansdominerade, och det gör mig så less. Självklart finns det fantastiska kvinnliga musiker inom dessa genrer (igen: Savages!!), problemet är bara att de nästan aldrig får lika stort genomslag som deras manliga motsvarigheter. De får inget utrymme helt enkelt. Därför känns det, tyvärr, mycket mer lockande att lyssna på just de genrer där kvinnor och människor med alternativa livsåskådningar som ifrågasätter normer får chansen att yttra sig. Sådant är så så SÅ viktigt.
 
http://2a56b976980e0793ddee-5cc5435fcbc367bb03f9a415e7067a97.r91.cf2.rackcdn.com/wp-content/uploads/2013/01/savages-band.jpg
 
Jag är så glad att jag hela tiden upptäcker fler och fler kvinnliga musiker, efter att i flera år i princip bara lyssnat på män. Detta mycket för att jag under högstadiet lyssnade mest på punk, en genre som jag skulle vilja säga är nästan helt mansdominerad. Det är så uppfriskande att se att det faktiskt finns annat än män som sitter i en mörk källare med några kalla öl och plinkar på en gitarr. (Ett å andra sidan rätt idylliskt scenario i mina ögon, om det bara också var kvinnor inblandade i bilden.)
 
Så: mer power till tjejerna! Se till att stötta och uppskatta kvinnliga musiker för de rule!! Sedan kan jag också ställa mig frågan varför typ all musik jag lyssnar på är vit. Det är ju rätt absurt egentligen, jag som ändå lyssnar på väldigt mycket musik. Det är oerhört viktigt att ifrågasätta i alla fall, för det är inte förrän vi lyckats belysa problemen som vi kan göra något åt dem. Även om det många gånger känns rätt hopplöst och som att vi aldrig kommer komma framåt. Var ska vi börja liksom? Och ännu viktigare: var ska jag börja?  Helt ärligt skulle jag aldrig sluta lyssna på metal osv. trots att den musikgenren, och hela musikbranschen i allmänhet, har en skev könsfördelning. Jag är lite för mycket musikälskare för det, men att vara medveten om skevheten är ett första steg i alla fall. Sprid kunskap och ifrågasätt och var öppna för nya tankar och idéer! Peace out
 
Austra – The Choke
Austra – Identity
Savages – She Will
Savages – No Face
Grimes – Heartbeats
Grimes – Visiting Statue
The Knife – You Make Me Like Charity
 
Och just det, om någon skulle ha tips på fler asskickande musikaliska girls är det mycket välkommet!

Kommentarer:

1 lina:

skriven

åh va du är braaaaa!
Är i en period där jag lyssnar på mycket skumma remixer haha, och då är det ju såklart remixade av män... ganska sjukt egentligen. Blir mörkrädd när jag kollar på mina playlists som jag ändå trodde var ganska rättvist könsfördelade.

Svar: Taaaack! (du med!) Ja och det är fan svårt att vara jämställd i sitt musiklyssnande när det baaaara är män som får allt utrymme hela tiden! Tycker också att det är så synd då musiken borde vara en slags fristad där man kan röra sig fritt och där vem som helst har möjlighet att uttrycka sig och ta plats. Den om något borde slippa vara styrd av den där förbannade könsmaktsordningen. Men som vanligt går den inte att komma undan och det inser man när man inte ens lyckas göra en rättvist fördelad musiklista på spotify. Vi får göra så gott vi kan!!
None None

2 Cajsa:

skriven

åh vad du är klok å bra! girlpower fö faAAn

Svar: nej vad glad jag blir, tack bästa cajsa!! GIRLPOWER!!!
None None

Kommentera här: